Завдання антикорупційного законодавства.
Боротися з корупцією необхідно правовими методами -
шляхом законодавчого регулювання. Першочергового значення набуває необхідність законодавчого
закріплення цілісного механізму протидії корупції в українській державі, а саме
механізмів, необхідних для того, щоб відвертати, викривати, карати й викорінювати
корупцію. Доцільним також є створення системи органів, що будуть безпосередньо реалізовувати
заходи боротьби з корупцією.
Сутність антикорупційного законодавства полягає в
тому, щоб:
1) обмежити,
нейтралізувати чи усунути фактори корупції:
• запобігти
конфлікту інтересів (особистих і службових),
• нормативно
визначити рамки етичної поведінки особи, уповноваженої на виконання завдань і функцій
держави,
• зробити
вчинення корупційних правопорушень справою невигідною й ризикованою, досягти того,
щоб особа чесно й сумлінно виконувала свої службові обов'язки;
2) чітко
визначити ознаки корупційних правопорушень:
• передбачити
адекватні заходи відповідальності за їх вчинення,
• належним
чином урегулювати діяльність органів державної влади та їх окремих підрозділів,
які безпосередньо протидіють корупції.
Основними завданнями Закону України
"Про засади і запобігання і протидії корупції" є гармонізація українського
законодавства з міжнародними нормами та правовими стандартами, що регулюють усі
аспекти попередження та протидії корупції, а також визначення єдиного підходу до
розуміння сутності корупції, різновидів її проявів, законодавчого врегулювання юридичної
відповідальності за вчинення корупційних діянь.
Серед корупційних
діянь,перелічених у Кримінальному кодексі України, державних службовців стосуються
такі:
• вимагання
(стаття 189);
• привласнення,
розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем (стаття
191, пункти 2, 5);
• протидія
законній господарській діяльності (стаття 206, пункти 2, 3);
• розголошення
комерційної таємниці (232);
• зловживання
повноваженнями (235-1);
• перевищення
повноважень (235-2);
зловживання
повноваженнями особами, які надають публічні послуги (235-3);
• комерційний
підкуп (235-4);
• підкуп
особи, яка надає публічні послуги (235-5);
• самовільне
присвоєння владних повноважень або звання службової особи (353);
• підроблення
документів, печаток, штампів та бланків, їх збут, використання підроблених документів
(358);
• викрадення,
привласнення, вимагання вогнепальної зброї, бойових припасів, вибухових речовин
чи радіоактивних матеріалів або заволодіння ними шляхом шахрайства чи зловживання
службовим становищем (стаття 262, пункти 2, 3);
• зловживання
владою або службовим становищем (364);
• перевищення
влади або службових повноважень (365);
• службове
підроблення (366);
• службова
недбалість (367);
• одержання
хабара (368);
• пропозиція
або давання хабара (369);
• зловживання
своїм впливом (369-1);
• порушення
правил адміністративного нагляду (395);
• викрадення,
привласнення, вимагання військовослужбовцем зброї, бойових припасів, вибухових або
інших бойових речовин, засобів пересування, військової та спеціальної техніки чи
іншого військового майна, а також заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання
службовим становищем (стаття 410, пункти 2, 3);
• зловживання
військовим службовцем владою або службовим становищем (423);
• перевищення
військовим службовцем влади чи службових повноважень (424). Підготував: спеціаліст 1 категорії Миколаївського РУЮ Дмитречко В. М.
|