Посади практичних
психологів навчальних закладів належать до єдиної системи психологічної служби
в системі освіти України, яка забезпечує психологічне
забезпечення та підвищення ефективності
педагогічного процесу, захист психічного
здоров'я і соціального
благополуччя усіх його учасників:
вихованців, учнів, студентів,
педагогічних і
науково-педагогічних працівників, надання соціально-педагогічної допомоги
соціально незахищеним категоріям вихованців, учнів і студентів з метою
подолання ними життєвих труднощів та підвищення їхнього
соціального статусу. Основними видами діяльності психологічної служби є: діагностика - психологічне обстеження вихованців, учнів, студентів, їхніх груп та колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку вихованців, учнів, студентів, визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання; корекція - здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально корисної життєвої перспективи; реабілітація - надання психолого-педагогічної допомоги вихованцям, учням, студентам, які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності; профілактика - своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі; прогностика - розробка і застосування
моделей поведінки групи
та
особистості у різних умовах, проектування змісту і напрямів
індивідуального розвитку вихованців,
учнів, студентів і складання
на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій розвитку
груп та
міжгрупових відносин. Практичний психолог навчального закладу: бере участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення всебічного індивідуального розвитку вихованців, учнів, студентів, збереження їх повноцінного психічного здоров'я; проводить психолого-педагогічну діагностику готовності вихованця, учня, студента до навчання та сприяє їх адаптації до нових умов навчально-виховного процесу, допомагає у виборі навчального закладу згідно з рівнем психічного розвитку; розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні програми навчально-виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей вихованців, учнів, студентів; сприяє вибору учнями і студентами професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, готує учнів до свідомого життя; здійснює превентивне виховання, профілактику злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших залежностей і шкідливих звичок серед підлітків; проводить психологічну діагностику і психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки вихованців, учнів, студентів; формує психологічну культуру вихованців, учнів,
студентів, педагогів, батьків або осіб, які їх замінюють, консультує з
питань психології, її практичного використання в організації навчально-виховного процесу.
Працівникам психологічної служби
системи освіти надаються окремі
приміщення (кабінети) для проведення діагностичної,
навчальної, тренінгової, консультативної, розвивальної і корекційної
роботи.
Підготувала: провідний спеціаліст МРУЮ А.Шабліста
|