Позашкільна освіта - сукупність
знань, умінь та навичок, що отримують
вихованці, учні і
слухачі в позашкільних навчальних
закладах у час, вільний від навчання в
загальноосвітніх та інших навчальних
закладах. Позашкільна освіта
є складовою системи безперервної
освіти, визначеної Конституцією України, Законом України "Про
освіту", Законом України «Про позашкільну
освіту», і спрямована
на розвиток здібностей
та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і
потреб у професійному визначенні.
Вихованці, учні і
слухачі мають право
на здобуття позашкільної освіти
відповідно до їх
здібностей, обдарувань, уподобань
та інтересів. Позашкільна освіта здобувається
учнями у позаурочний та позанавчальний
час у позашкільних навчальних закладах та інших навчальних закладах як центрах
позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів
і форм власності, в тому числі в школах соціальної реабілітації, міжшкільних
навчально-виробничих комбінатах, професійно-технічних та
вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації. Здобуття позашкільної освіти грунтується на
принципі добровільності вибору типів закладів та видів діяльності, а також здійснюється за участю батьків або осіб,
які їх замінюють, трудових
колективів, громадських організацій, товариств, фондів. Основними
завданнями позашкільної освіти є: виховання громадянина України;
вільний розвиток особистості
та формування її соціально-громадського
досвіду;
виховання у вихованців,
учнів і слухачів
поваги до Конституції
України, прав і свобод людини та
громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої
дії;
виховання у
вихованців, учнів і слухачів патріотизму,
любові до України, поваги до
народних звичаїв, традицій,
національних цінностей Українського народу, а також інших націй і
народів;
виховання у вихованців,
учнів і слухачів
шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку;
створення умов для
творчого, інтелектуального, духовного
і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів;
формування у
вихованців, учнів і
слухачів свідомого й відповідального ставлення
до власного здоров'я
та здоров'я оточуючих, навичок
безпечної поведінки;
задоволення
освітньо-культурних потреб вихованців,
учнів і слухачів, які не
забезпечуються іншими складовими
структури освіти;
задоволення потреб вихованців, учнів
і слухачів у професійному самовизначенні і творчій
самореалізації;
пошук, розвиток та
підтримка здібних, обдарованих
і талановитих вихованців, учнів і слухачів;
вдосконалення
фізичного розвитку вихованців,
учнів і слухачів, підготовка
спортивного резерву для
збірних команд України з різних
видів спорту;
організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; профілактика бездоглядності, правопорушень;
виховання в учасників
навчально-виховного процесу свідомого ставлення до власної безпеки та
безпеки оточуючих;
формування
здорового способу життя
вихованців, учнів і слухачів;
здійснення
інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи.
Позашкільна освіта у
позашкільних навчальних закладах
може здійснюватися за такими напрямами: художньо-естетичний, який забезпечує розвиток
творчих здібностей, обдарувань та здобуття вихованцями, учнями і
слухачами практичних навичок, оволодіння
знаннями в сфері вітчизняної і світової культури та
мистецтва; туристсько-краєзнавчий,
який спрямовується на
залучення вихованців, учнів і
слухачів до активної діяльності з
вивчення історії рідного краю
та довкілля, світової
цивілізації, географічних,
етнографічних, історичних об'єктів
і явищ соціального життя, оволодіння практичними уміннями та навичками
з туризму та краєзнавства; еколого-натуралістичний,
який передбачає оволодіння вихованцями, учнями
і слухачами знаннями
про навколишнє середовище, формування екологічної культури
особистості, набуття знань і
досвіду розв'язання екологічних
проблем, залучення до практичної
природоохоронної роботи та інших біологічних напрямів, формування знань,
навичок в галузях
сільського господарства:
квітництво, лісництво, садівництво, грибівництво, бджільництво; науково-технічний, який забезпечує
набуття вихованцями, учнями і
слухачами
техніко-технологічних умінь та
навичок, розширення
наукового світогляду, підготовку
до активної науково-дослідної роботи,
оволодіння сучасною технікою
та технологіями; дослідницько-експериментальний,
який сприяє залученню вихованців, учнів
і слухачів до
науково-дослідницької, експериментальної, конструкторської та
винахідницької роботи в різних
галузях науки, техніки, культури
і мистецтва, а
також створенню умов для
творчого самовдосконалення та
виявлення, розвитку і підтримки юних талантів та обдарувань; фізкультурно-спортивний
або спортивний, який
забезпечує розвиток
фізичних здібностей вихованців,
учнів і слухачів, необхідні умови
для повноцінного оздоровлення, загартування, змістовного відпочинку
і дозвілля, занять фізичною культурою і спортом, підготовку
спортивного резерву для
збірних команд України, набуття
навичок здорового способу життя; військово-патріотичний,
який забезпечує належний
рівень підготовки вихованців,
учнів і слухачів до
військової служби, виховання
патріотичних почуттів та громадянської відповідальності; бібліотечно-бібліографічний,
який спрямований на поглиблення
пізнавальних інтересів вихованців, учнів і слухачів, підвищення їх
інформаційної культури, набуття
навичок і умінь орієнтуватися у зростаючому потоці інформації; соціально-реабілітаційний,
який забезпечує соціальне становлення та розвиток
інтересів, здібностей, нахилів, потреб у самореалізації
вихованців, учнів і слухачів,
підготовку їх до активної
професійної та громадської діяльності, організацію їх змістовного дозвілля та
відпочинку; оздоровчий, який забезпечує
необхідні умови для змістовного відпочинку та
передбачає оволодіння вихованцями,
учнями і слухачами знаннями про
здоровий спосіб життя,
організацію їх оздоровлення, набуття і закріплення навичок, зміцнення
особистого здоров'я і формування гігієнічної культури особистості; гуманітарний, який забезпечує розвиток здібностей, обдарувань, практичних
навичок вихованців, учнів
і слухачів, оволодіння знаннями з
основ наук соціально-гуманітарного циклу. Позашкільна освіта здійснюється диференційовано відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей
вихованців, учнів і слухачів з урахуванням їх віку, психофізичних особливостей,
стану здоров'я у різноманітних організаційних формах: заняття, гурткова робота, клубна робота, урок, лекція, індивідуальні заняття, конференція,
семінар, читання, вікторина, концерт,
змагання, тренування, репетиція,
похід, екскурсія, експедиція, практична робота в
лабораторіях, майстернях, теплицях, на науково-дослідних земельних
ділянках, сільськогосподарських та
промислових підприємствах, на
природі та в
інших формах, передбачених
статутом позашкільного навчального закладу. Підготувала: провідний спеціаліст МРУЮ А.Шабліста
|