Верховна
Рада 18 квітня 2013 року прийняла Закон "Про внесення змін у деякі
законодавчі акти України щодо приведення національного законодавства у
відповідність зі стандартами Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією"(опублікований
в Офіційному віснику України №37 від 28 травня 2013 року), яким пропонується
віднести отримання неправомірної вигоди і всіх дій, пов'язаних з таким діянням,
до кримінальних злочинів. Цим законом термін "хабар" замінений
поняттям "неправомірна вигода".
Закон
передбачає криміналізацію всіх елементів активного і пасивного хабарництва, у
тому числі обіцянку неправомірної вигоди, а також встановлення кримінальної
відповідальності за прийняття пропозиції або обіцянки неправомірної вигоди.
Так,
за пропозицію посадовій особі неправомірної вигоди за вчинення або невчинення
нею тої чи іншої дії в інтересах того, хто пропонує таку вигоду, встановлюється
покарання від штрафу (250-500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) до
позбавлення волі на термін від 3 до 6 років з конфіскацією майна.
За
прийняття посадовою особою пропозиції неправомірної вигоди встановлюється
покарання у вигляді штрафу від 750 до 1 тис. неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян.
Отримання
неправомірної вигоди службовою особою з використанням наданої їй влади чи
службового становища карається штрафом від 1 тис. до 1,5 тис. неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян або арештом на строк від 3 до 6 місяців, або
позбавленням волі на строк від 2 до 4 років з позбавленням права обіймати певні
посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років.
Отримання
посадовою особою неправомірної вигоди в особливо великому розмірі, або
отримання такої вигоди службовою особою, яка займає особливо відповідальне
становище, карається позбавленням волі на строк від 8 до 12 років з
позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на
строк до 3 років та з конфіскацією майна.
Неправомірною
вигодою в особливо великому розмірі вважається вигода, що у 500 і більше разів
перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Крім
того, закон розширює межі застосування диспозицій корупційних правопорушень
таким чином, щоб відповідні положення стосувалися випадків, коли корупційна дія
відбувається в інтересах третьої сторони; встановлення більш жорстких,
порівняно з існуючими, санкцій за корупційні діяння в публічній сфері; усунення
ризику зловживання інститутом дійового каяття, шляхом введення додаткових
обов'язкових умов для можливого звільнення від відповідальності за корупцію.
Начальник
Миколаївського районного управління юстиції Козловський
В.М.
|